Chia semenke – supernamirnica bogata hranjivim materijama

Chia semenke – supernamirnica bogata hranjivim materijama

Chia (Satvia Hispanica) je biljka iz porodice mente, koja se većinom gaji u Meksiku i Gvatemali. U istorijskom dokumentu starih Asteka Kodeks Mendoza zapisano je da se uzgajala u 16-tom veku kao žitarica. Danas je vrlo popularna u Paragvaju, Boliviji, Meksiku i Gvatemali, a nakon sve većeg broja medicinskih studija koje potvrđuju njene nutritivne i zdravstvene dobrobiti, njena popularnost kao namirnice raste širom sveta.

Semenke chie bogate su omega-3 masnim kiselinama, koje čine i do 30% njihovog sastava, što ih čini idealnom sirovinom za proizvodnju kvalitenog ulja. Osim za proizvodnju ulja, chia-semenke popularne su i kao zdrava grickalica ili kao dodatak mnogim jelima.  Ove semenke ne sadrže gluten i mogu da se koriste kao pseudožitarica, poput heljdinih semenki. Mnogi su razlozi zasto biste trebali da ih uvrstite u ishranu.

Chia semenke u ishrani

Chia semenke odlična su namirnica za dijabetičare, budući da usporavaju apsorpciju ugljenihidrati u probavnom sistemu, što sprečava nagle promene nivoa šećera u krvi. Chia-semenke se zbog ovog svojstva svrstavaju u prirodne lekove za dijabetes tipa-2.

Chia semenke bogat su izvor vlakana, koja pomažu dobru probavu (28 grama chia semenki sadrži čak 11 grama vlakana-trećinu preporučene dnevne doze). Chia semenke pomažu u gubitku telesne težine, tako što daju osećaj sitosti (u probavnom sistemu upijaju 10 puta više vode od svoje veličine i daju osećaj sitosti).

Chia semenke dobar su izvor raznih minerala važnih za zdravlje, poput kalcijuma (30-tak grama chia-semnki sadrži 18% preporučene dnevne količine), koji je važan za zdravlje zuba, kostiju i metaboličke procese u organizmu. Chia semenke dobar su izvor i minerala fosfora, koji je uz kalcijum najvažniji mineral za zdravlje zuba i kostiju. Chia semenke sadrže mineral mangan, koji je važan za iskorišćavanje vitamina B-skupine (biotina i tiamina).

Ove semenke odličan su izvor proteina za sportiste i vegetarijance, zbog visokog sadržaja proteina i važnih minerala. Aminkoiselina triptofan, koja se nalazi u chia-semenkama, pomaže u regulaciji apetita, što dodatno daje osećaj sitosti i pomaže u gubitku kilograma. Aminokiselina triptofan takođe popravlja raspoloženje i poboljšava san.

Chia-semenke sadrže visoku količinu Omega-3 kiselina (više od morskih riba, poput lososa), koje pomažu u lečenju upalnih procesa, u prevenciji i lečenju bolesti srca i krvnih žila, i artritisa. Chia semenke dokazano pozitivno utiču na zdravlje srca i krvnih sudova, smanjuju visok krvni pritisak i povećavaju nivo dobrog, a smanjuju nivo lošeg holesterola i triglicerida.

Kako da koristite Chia semenke?

chiaChia semenke neutralnog su ukusa i mogu da se dodaju u razna jela, salate i deserte (recept za sirovi puding od chia-semenki možete da pronađete ovde). Chia-semenke mogu da se jedu sirove, cele ili samlevene, same ili s medom, kao i u kombinaciji sa drugim semenkama.

Chia semenke savršen su dodatak pudinzima, kolačima, keksima, a mogu da se dodaju i prilikom pripreme hleba i peciva. U Meksiku je popularno osvežavajuće piće “chia fresca” (hladan voćni sok sa chia-semenkama).

Chi semenke lako su probaljive i ne moraju da se usitnjavaju pre jela da bi se iskoristila njihova puna nutritivna vrednost (za razliku od lanenih semenki). Dnevna preporučena doza chia semenki je 20g. Ukoliko ste tražili zdrave grickalice, koje nemaju puno kalorija i koje možete da jedete čak i dok ste na dijeti, onda su chia-semenke pravi izbor za vas.

» Pročitajte više: Chia semenke za energiju i zdravo mršavljenje

Kvalitetne chia-semenke možete da pronađete u našem web-shopu.

Tagovi:

chi semenke, chia semenke

Vaša ocjena članka:

4.50 / 5 (6 votes)

Drugi upravo čitaju: