Vodič za odvikavanje od pušenja – Kako da prestanete?

Vodič za odvikavanje od pušenja – Kako da prestanete?

Ako je vaš cilj prestanak pušenja onda ste na pravom mestu. Ovaj članak pomoći će vam da sa razmišljanja pređete na delo i da vaše nepušenje ne traje samo jedan dan nego da bude zauvek. Nudimo savete kako da savladate želju za cigaretom i što da učinite ako popustite i ipak zapalite nakon što ste prestali.

Zavisnost od cigarete

Pušenje je sačinjeno od dve zavisnosti:

1. zavisnost o nikotinu (zbog koje ste razdražljivi i boli vas glava ako dugo ne zapalite) i

2. zavisnost o samoj navici pušenja / držanja cigarete u ruci (zbog koje uz kafu čak i nesvesno posežete za cigaretom).

Tri su glavna načina prestanka pušenja:

  1. ‘Na naglo’– bez prevelikih priprema pušač od jednom prestaje da puši.
  2. Prvo ublažavanje duvanske / nikotinske zavisnosti, zatim potpuni prestanak pušenja – pušač prelazi na lakše cigarete i smanjuje broj popušenih cigareta kako bi se prvo naviknuo na manju dozu nikotina i zatim potpuno prestaje.
  3. Prvo ublažavanje navike, zatim odvikavanje od nikotina – ovde pušač prvo izbacuje naviku da pali cigaretu na način da je zameni nikotinskom zamenom: nikotinske žvake ili flasteri. Kada prođe neko vreme bez zapaljene cigarete ukida se i nikotinska zamena.
Nikotinske žvake ne koristite duže od 3 meseca.

Istraživanja su pokazala kako nikotinske žvake mogu da prouzrokuju rak usta.

Koji je od gornja tri načina najbolji, individualna je odluka. Prvi način je najbrži, ali i najteži. Povremeni pušači bi mogli da izaberu taj način. Druga dva načina su postepeni zato i nešto lakši za strastvenog pušača / velikog zavisnika.

Priprema za prestanak pušenja

Kao i kod većine stvari u životu, najvažnija je motivacija.  Ona će da vam pomogne u trenucima kada bude teško. Zato, pre nego krenete u proces odvikavanja učinite sledeće:

  • budite pozitivni oko prestanka. Umesto da se plašite negativnim stvarima koje vam prete zbog pušenja i gledate slike raka pluća i grla, bolje je da razmišljate o lepim stvarima koje vas čekaju kada prestanete.
  • napravite listu razloga zašto želite da prestanete. Pokazalo se korisnim ako svaki dan pre spavanja ili rano ujutro prođete kroz tu listu par puta, kako bi se podsetili na razloge. Na toj listi ne sme da budu samo zdravstveni razlozi. Razmislite o tome koliko vremena ćete da dobijete u životu koje je odlazilo na pušenje, koliko novca ćete da uštedite, kako bi bilo lepo da vam odeća i kosa ne smrde na dim cigarete nego da mirišu na omiljeni šampon. Pogledajte listu “Dobrobiti prestanka pušenja” ispod.
  • postavite sebi datum prestanka pušenja (i držite ga se) – to može da bude neki vama važan dan poput rođendana ili praznika ili bilo koji drugi dan. Početak godišnjeg odmora pokazao se mnogima kao dobar trenutak za prestanak pušenja. Ako vam je posao stresan (a stres vas podstiče na pušenje), onda je pogotovo bitno da probate prve dve nedelje nepušenja da radite dalje od posla.
Amerikanci imaju ‘Great American smokeout’ ili ‘dan kada se prestaje sa pušenjem’. To je 17.11. pa možete da im se priključite.

Dobre strane prestanka pušenja – lista

Evo čega smo se mi setili, a vi to slobodno iskoristite u svojoj listi razloga za prestanak. Prestankom pušenja dobijate:

  • Izgled: Zdraviji izgled, belji zubi, manje akni i nečistoća na koži, lepša kosa
  • Fizički razlozi: Bolja fizička kondicija, veći kapacitet pluća, smanjena mogućnost dobijanja infarkta i moždanog udara, za muškarce bolja potencija, a ne smemo da zaboravimo i duži život nepušača
  • Psihički razlozi: Manja izloženost stresu i naglim promenama raspoloženja, bolje kognitivne sposobnosti i bolja koncentracija, osećaj zadovoljstva jer ste uspeli prestati, jačanje samopouzdanja.
  • Ostalo: Ušteda (samo izračunajte koliko ćete godišnje da uštedite ako ne kupujete cigarete i smislite što ćete sa tim novcem), zatim čete da budete okruženi finijim mirisima, nećete da se lako prehladite jer po zimi morate da pušite na otvorenom prostoru, poželjniji ćete da budete u društvu jer nećete da smrdite na duvan.

Zabrana pušenja

U celom svetu pa tako i kod nas, trend je da se pušenje izbaci sa svih mesta gdje bi nepušači bili prisiljeni da udišu dim cigarete. Zabrana pušenja na snazi je u restoranima, javnim ustanovama, nekim kafićima. Ta zabrana može da bude vama dodatni motiv za prestanak, jer ko je raspoložen za pušenje na vetru i hladnoći dok ostali sede u toplom.

Budite realni u očekivanjima

Evo par stvari koje treba da imate na pameti:

  • prestanak pušenja nije jednostavan, ali nije nemoguć.
  • simptomi kod prestanka pušenja su neugodni, ali bitno je da shvatite kako su oni privremeni i nestaju najkasnije za nedelju do dve.
  • prva nedelja je najteža. Tada je navika najjača i simptomi su najprisutniji. U prvoj nedelji služite se svim mogućim adutima oko vas: snagom volje, prijateljima, porodicom i savetima iz ovog vodiča.
  • nakon što ste progurali prvu nedelju sledeća 3 meseca trebate da budete na oprezu – sve one stvari koje su vas podsticale na cigaretu (poput stresa ili užitka pušenja uz jutarnju kafu) – još su tu. U ovoj fazi ljudi ponekad automatski krenu za uzimanjem cigarete. Budite spremni.
  • znajte da velika većina onih koji su prestali pušiti to nisu uspeli iz prvog pokušaja. Dajte sve od sebe da ovog puta prestanete da pušite, ali ako ne uspete nemojte da se predate. Jednom ćete da uspete.
Iskoristite svaku dodatnu pomoć koja može da olakša odvikavanje

Datum koji ste izabrali za prestanak pušenja podelite sa drugima. Tako nećete da osećate odgovornost samo prema sebi i teže ćete da prekršite odluku o prestanku. Ako ste takmičarski tip osobe možete da se kladite sa prijateljem da ćete da prestanete da pušite.

Ukoliko imate blisku osobu koja puši, možete da zajedno prestanete da pušite. To može da bude od velike pomoći ali isto tako može i da odmogne ako ta osoba nije jakog karaktera i ako će da vas nagovori da se povremeno ‘nagradite cigaretom’.

Vaša ocjena članka:

3 / 5 (2 votes)

Drugi upravo čitaju: